Kto ma uprawnienia do nadawania stopnia nauczyciela kontraktowego? Odpowiedź brzmi: stopień nauczyciela kontraktowego nadaje dyrektor szkoły na podstawie przepisów prawa, wydając decyzję administracyjną o charakterze deklaratoryjnym [1]. Jest to pierwszy szczebel w systemie awansu zawodowego nauczycieli i uzyskuje się go z chwilą nawiązania stosunku pracy pod warunkiem spełnienia wymogów przewidzianych w Karcie Nauczyciela [1].

Kompetencje do nadawania stopnia nauczyciela kontraktowego

Uprawnienia do nadania stopnia nauczyciela kontraktowego posiada dyrektor szkoły, który formalnie reprezentuje pracodawcę w placówce oświatowej [1]. Jednocześnie nie ma potrzeby przeprowadzania dodatkowych egzaminów ani powoływania komisji egzaminacyjnej na tym etapie drogi zawodowej.

Kluczowym elementem jest tutaj spełnienie wszystkich wymogów formalnych określonych w Karcie Nauczyciela. Dyrektor szkoły, po nawiązaniu z nauczycielem stosunku pracy i ustaleniu, że wymagania prawne oraz kwalifikacje zawodowe są zachowane, potwierdza ten fakt wydając decyzję administracyjną o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego. Decyzja ta ma charakter deklaratoryjny, czyli jedynie potwierdza zaistniały już stan prawny [1].

Z procedury wyłączone są organy wyższego szczebla, takie jak organ prowadzący szkołę czy kuratorium, których rola ogranicza się do późniejszych etapów awansu zawodowego nauczycieli.

  Jaki program wybrać do zdalnego nauczania?

Podstawy prawne i proces nadania stopnia

Podstawa prawna nadania stopnia nauczyciela kontraktowego wyznaczona jest przez art. 9a ust. 3 Karty Nauczyciela, który stanowi, że nauczyciel z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskuje ten stopień z mocy prawa, jeśli spełnia wszystkie wymogi określone przepisami [1].

Proces przebiega następująco: nauczyciel rozpoczyna pracę, a dyrektor szkoły, po stwierdzeniu spełnienia warunków formalnych oraz wymogów kwalifikacyjnych, wydaje decyzję administracyjną potwierdzającą nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego [1]. Ta formalność zamyka pierwszy etap awansu zawodowego nauczyciela. System ten jest bezpośrednio powiązany z relacją zatrudnienia nauczyciela w danej placówce oświatowej [1][2].

Stopień nauczyciela kontraktowego jest warunkiem koniecznym do ubiegania się o dalszy awans zawodowy, m.in. na stopień nauczyciela mianowanego [3].

Warunki i formalności niezbędne do uzyskania stopnia kontraktowego

Oprócz spełnienia podstawowych wymogów, jakimi są odpowiednie kwalifikacje i nawiązanie stosunku pracy, proces uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego wiąże się z odbyciem okresu przygotowania zawodowego (tzw. stażu), który trwa zwykle 3 lata i 9 miesięcy lub w wersji skróconej 2 lata i 9 miesięcy [2][4].

W tym czasie nauczyciel pozostaje pod opieką mentora wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Do formalnego nadania stopnia kontraktowego wymagane jest także uzyskanie co najmniej dobrej oceny za pracę w ostatnim roku okresu przygotowania [4]. W praktyce, zarówno początek okresu przygotowania, jak i jego zakończenie, leży w gestii dyrektora szkoły.

Tylko dyrektor szkoły wydaje formalną decyzję o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego, niezależnie od typu placówki oświatowej, jeżeli nauczyciel spełnił wszystkie wymagania przewidziane przepisami oświatowymi [1][2].

  Czy edukacja w USA jest płatna i jak to wpływa na studia?

Znaczenie i funkcja stopnia nauczyciela kontraktowego w systemie awansu

Stopień nauczyciela kontraktowego jest pierwszym formalnym stopniem w systemie awansu zawodowego nauczycieli, otwierającym drogę do dalszego rozwoju i możliwości podjęcia procedury uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego [3].

Co istotne, uzyskanie tego stopnia jest potwierdzeniem formalnego przygotowania do zawodu, jakości codziennej pracy i spełnienia wszystkich wymogów kwalifikacyjnych [2][4]. System prawny gwarantuje, że uprawnienia do nadawania stopnia nauczyciela kontraktowego pozostają ściśle przypisane do funkcji dyrektora szkoły, jako pracodawcy nauczyciela [1]. Każdy kolejny stopień awansu zawodowego wymaga przejścia przez ten etap i spełnienia zapisanych w przepisach wymagań oraz uzyskania pozytywnej oceny pracy.

Aktualne trendy i zmiany w procedurach awansu

Ostatnie zmiany prawne, wprowadzone m.in. ustawą z 5 sierpnia 2022 r., skracają czas przygotowania zawodowego niektórych grup nauczycieli i podkreślają rosnącą wagę formalnej oceny przygotowania oraz jakości pracy nauczyciela już na wczesnym etapie stażu [2].

W systemie tym widoczny jest trend wzmacniania roli dyrektora szkoły jako decydenta i opiekuna procesu awansu zawodowego, a zarazem odpowiedzialnego za ocenę i przygotowanie kadry pedagogicznej. Formalne potwierdzenie uzyskania statusu nauczyciela kontraktowego przez dyrektora stanowi warunek kontynuacji kariery zawodowej nauczyciela i dalszego podnoszenia jakości pracy w szkole [2][4].

Podsumowanie: kto nadaje stopień nauczyciela kontraktowego?

Stopień nauczyciela kontraktowego nadaje dyrektor szkoły – jest to potwierdzone decyzją administracyjną wydawaną nauczycielowi, który spełnił wszystkie wymagania prawne i formalne wynikające z Karty Nauczyciela [1]. Procedura ta stanowi pierwszy etap awansu zawodowego nauczycieli i jest koniecznym elementem kontynuacji ścieżki rozwoju w zawodzie nauczyciela [2][3][4].

  Czym właściwie jest doskonalenie zawodowe nauczycieli?

Źródła:

  • [1] https://www.portaloswiatowy.pl/awans-na-nauczyciela-kontraktowego/nadanie-stopnia-nauczyciela-kontraktowego-z-mocy-prawa-po-ustaniu-zatrudnienia-20061.html
  • [2] https://www.gov.pl/web/nauka/wdrazanie-nowego-systemu-awansu-zawodowego-nauczycieli-w-swietle-przepisow-przejsciowych
  • [3] https://www.ire-studia.edu.pl/nauczyciel-mianowany-co-to-znaczy-przewodnik-krok-po-kroku/
  • [4] https://www.powiatwroclawski.pl/1239-awans-zawodowy-nauczycieli.html