Kto aktualnie piastuje stanowisko ministra edukacji narodowej? To pytanie jest istotne dla wszystkich zainteresowanych systemem oświaty w Polsce. Od 1 stycznia 2024 roku stanowisko to zajmuje Barbara Nowacka, która objęła urząd po przywróceniu Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) [1][2]. W dalszej części artykułu omówione zostaną główne zadania MEN, kompetencje ministra, a także aktualne kierunki polityki edukacyjnej i struktura ministerstwa.

Kto jest obecnym Ministrem Edukacji Narodowej?

Aktualnym Ministrem Edukacji Narodowej w Polsce jest Barbara Nowacka. Została ona powołana na to stanowisko w styczniu 2024 roku, kiedy to nastąpiło ponowne wyodrębnienie Ministerstwa Edukacji Narodowej po rozdzieleniu dotychczasowego Ministerstwa Edukacji i Nauki [1][2]. Barbara Nowacka jest posłanką IX i X kadencji Sejmu RP oraz absolwentką informatyki i zarządzania, przez co posiada zarówno doświadczenie polityczne, jak i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania [2]. Funkcję ministra sprawuje nieprzerwanie od momentu utworzenia MEN.

Zakres kompetencji Ministra Edukacji Narodowej

Minister Edukacji Narodowej odpowiada za koordynację systemu oświaty w Polsce. Do jego głównych zadań należy realizacja polityki oświatowej, rozwój i promocja kształcenia zawodowego, inicjatywy z zakresu edukacji polonijnej, zatwierdzanie programów nauczania, wdrażanie nowoczesnych metod oceniania, a także podejmowanie działań wspierających aktywność uczniów [3].

W praktyce Minister kształtuje procesy mające na celu poprawę jakości kształcenia na wszystkich poziomach nauczania. Podejmowane decyzje MEN bezpośrednio wpływają na organizację pracy szkół, treści programowe oraz standardy pracy nauczycieli [3].

  Jak przebiega proces zapisywania dziecka do szkoły w Anglii?

Główne kierunki polityki edukacyjnej na rok 2025/2026

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Ministerstwem Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej są kierunki polityki edukacyjnej na rok szkolny 2025/2026. Priorytety obejmują wzmacnianie doradztwa zawodowego, rozwój edukacji polonijnej oraz promowanie nowoczesnych metod nauczania, między innymi oceniania kształtującego i metod aktywizujących [3][4].

MEN zapowiada także intensyfikację działań na rzecz promowania kształcenia zawodowego już na poziomie szkół podstawowych, a także rozwój wsparcia dla edukacji polonijnej poza granicami kraju [3].

Struktura Ministerstwa Edukacji Narodowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej to rozbudowana instytucja, która obejmuje ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy oraz dyrektorów departamentów merytorycznych. Wśród nich znajdują się m.in. departamenty odpowiedzialne za edukację polonijną, kształcenie zawodowe, a także system nadzoru pedagogicznego [1][5].

Na sierpień 2025 roku kierownictwo MEN poza Minister Barbarą Nowacką tworzą: sekretarze stanu Katarzyna Lubnauer i Henryk Kiepura oraz podsekretarz stanu Paulina Piechna-Więckiewicz [5]. Ministerstwo współpracuje z innymi jednostkami administracji rządowej, samorządami lokalnymi oraz licznymi instytucjami edukacyjnymi [1][3].

Procesy i mechanizmy działania MEN

Pod nadzorem minister Barbary Nowackiej MEN kształtuje, wdraża i monitoruje politykę oświatową. Ministerstwo może inicjować zmiany w programach nauczania i metodach oceniania, zatwierdzać innowacje dydaktyczne, a także podejmować działania zmierzające do zwiększania jakości i konkurencyjności polskiej oświaty [1][3].

MEN prowadzi współpracę zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym. Polityka prowadzona przez minister uwzględnia zmiany demograficzne, potrzeby rynku pracy oraz międzynarodowy kontekst edukacyjny [3].

  Jak wiele szkół przeszło na zdalne nauczanie?

Podsumowanie

Podsumowując, Barbara Nowacka pełni funkcję Ministra Edukacji Narodowej od stycznia 2024 roku, po reaktywacji MEN. Odpowiada za realizację szeroko zakrojonej polityki oświatowej w Polsce, kładąc nacisk na rozwój kształcenia zawodowego, wsparcie edukacji polonijnej oraz wdrażanie nowoczesnych metod nauczania [1][2][3]. Struktura MEN opiera się na zespole doświadczonych ekspertów, a polityka edukacyjna koordynowana przez ministerstwo kieruje się aktualnymi potrzebami społecznymi i gospodarczymi.

Źródła:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Ministerstwo_Edukacji_Narodowej
  2. https://www.gov.pl/web/edukacja/barbara-nowacka
  3. https://edukacja.rp.pl/prawo-oswiatowe/art42340141-kierunki-polityki-edukacyjnej-na-rok-szkolny-2025-2026-zapowiedzi-ministerstwa-edukacji
  4. https://www.kuratorium.szczecin.pl/kuratorium/aktualnosci/list-minister-edukacji-barbary-nowackiej-na-rozpoczecie-roku-szkolnego-2025-2026/
  5. https://www.gov.pl/web/edukacja