Staż na nauczyciela mianowanego to kluczowy etap w rozwoju kariery pedagogicznej. Według starych zasad, obowiązujących przed wprowadzeniem zmian w 2022 roku, proces ten miał jasno określone ramy czasowe i wymagania. Przyjrzyjmy się, jak wyglądała ścieżka do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego w poprzednim systemie awansu zawodowego.

Czas trwania stażu na nauczyciela mianowanego

Zgodnie ze starymi przepisami, staż na nauczyciela mianowanego trwał 2 lata i 9 miesięcy. Ten okres był niezmienny i rozpoczynał się z początkiem roku szkolnego, czyli 1 września. Nauczyciel kontraktowy musiał przepracować minimum 2 lata w szkole, zanim mógł rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego.

Wymagania formalne podczas stażu

W trakcie stażu nauczyciel musiał realizować określony plan rozwoju zawodowego. Program stażu na nauczyciela mianowanego obejmował:
– systematyczne dokumentowanie podejmowanych działań
– współpracę z opiekunem stażu
– realizację zadań dydaktycznych
– doskonalenie warsztatu pracy

Przerwanie i przedłużenie stażu

Staż na stopień nauczyciela mianowanego mógł zostać przerwany w określonych sytuacjach. Nieobecność w pracy przekraczająca 30 dni automatycznie przedłużała staż o czas tej nieobecności. Do najczęstszych powodów przedłużenia należały:
– zwolnienia lekarskie
– urlop macierzyński
– urlop dla poratowania zdrowia

Zakończenie stażu i procedura awansowa

Po zakończeniu stażu na mianowanego nauczyciel miał 7 dni na złożenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Następnie dyrektor szkoły przedstawiał ocenę dorobku zawodowego w terminie 21 dni. Pozytywna ocena umożliwiała złożenie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego.

  Jak zaplanować rozpoczęcie stażu na nauczyciela kontraktowego?

Egzamin przed komisją kwalifikacyjną

Finałem stażu był egzamin przed komisją kwalifikacyjną. Procedura awansu na nauczyciela mianowanego kończyła się rozmową z komisją, podczas której nauczyciel prezentował swój dorobek zawodowy i odpowiadał na pytania dotyczące pracy dydaktycznej. Pozytywny wynik egzaminu skutkował nadaniem stopnia nauczyciela mianowanego.

Różnice w porównaniu z nowymi zasadami

Stare zasady awansu na nauczyciela mianowanego różniły się znacząco od obecnie obowiązujących regulacji. System był bardziej rozbudowany i wymagał dłuższego stażu. Obecne przepisy uprościły procedurę i skróciły czas oczekiwania na awans zawodowy.

Warto podkreślić, że nauczyciele, którzy rozpoczęli staż przed wprowadzeniem nowych przepisów, mogli dokończyć go według starych zasad, co gwarantowały przepisy przejściowe.