Jakie zabawki najlepiej sprawdzą się u dzieci z autyzmem?
Wybór odpowiednich zabawek dla dzieci z autyzmem jest kluczowym elementem wspierającym ich rozwój i terapię. Właściwie dobrane zabawki nie tylko zapewniają rozrywkę, ale przede wszystkim stymulują rozwój, wspierają terapię i pomagają w nawiązywaniu relacji społecznych.
Zabawki sensoryczne – fundament stymulacji zmysłowej
Zabawki sensoryczne stanowią podstawową grupę produktów dedykowanych dzieciom z autyzmem. Ich głównym zadaniem jest dostarczanie różnorodnych bodźców zmysłowych, które wspierają rozwój dziecka [1]. W tej kategorii znajdziemy między innymi piłeczki sensoryczne, półkule sensoryczne czy kostki sensoryczne, które skutecznie stymulują zmysł dotyku [4].
Szczególnie wartościowe są produkty takie jak ciastolina, slime czy zgniotki, które nie tylko zapewniają stymulację sensoryczną, ale również pomagają w redukcji stresu i regulacji napięcia mięśniowego [3]. Te zabawki wspierają rozwój pamięci dotykowej i kształtują mięśnie dłoni.
Zabawki rehabilitacyjne – połączenie terapii z zabawą
Zabawki rehabilitacyjne to specjalna kategoria produktów, które łączą w sobie elementy terapeutyczne z zabawą [1]. Ich głównym celem jest wspieranie rozwoju motoryki dużej oraz zachęcanie do nawiązywania relacji poprzez dotyk. Wykorzystanie takich zabawek pomaga w naturalny sposób włączyć elementy terapii w codzienne aktywności dziecka.
Gry edukacyjne – wsparcie rozwoju poznawczego
Istotną rolę w rozwoju dzieci z autyzmem odgrywają gry edukacyjne. Szczególnie wartościowe są gry pamięciowe i skojarzeniowe, które wspierają rozwój pamięci mechanicznej oraz koncentracji [1]. Dodatkowo, tego typu zabawki pomagają w kształtowaniu dojrzałości emocjonalnej i społecznej dziecka [3].
Indywidualne podejście w doborze zabawek
Kluczowym aspektem w wyborze zabawek dla dzieci z autyzmem jest indywidualizacja. Każde dziecko ma inne potrzeby i preferencje, dlatego ważna jest uważna obserwacja tego, jakie kolory, tekstury czy przedmioty najbardziej je interesują [3]. Zabawki powinny dostarczać wielozmysłowego pobudzenia, jednocześnie zachęcając do interakcji z opiekunem.
Funkcje rozwojowe zabawek
Wybierając zabawki, należy zwrócić uwagę na ich funkcje stymulacyjne. Powinny one:
– Dostarczać różnorodnych bodźców sensorycznych
– Wspierać rozwój motoryczny
– Zachęcać do interakcji społecznych
– Rozwijać umiejętności poznawcze
– Nie prowokować nadmiernej autostymulacji [3]
Źródła:
[1] https://liger.net.pl/blog/porady/zabawki-dla-dzieci-z-autyzmem-w-wieku-9-11-lat-sprawdz-najlepsze-propozycje
[2] https://allegro.pl/kategoria/zabawki-edukacyjne-11821?string=autyzm
[3] https://badamydzieci.pl/porady/autyzm/zabawki-dla-dzieci-z-autyzmem/
[4] https://allegro.pl/artykul/5-zabawek-dla-dzieci-z-autyzmem-vKX8KWlgEfG

Program Bell to dynamiczny portal edukacyjny, który łączy pasję do języków obcych z wszechstronnym rozwojem osobistym. Tworzymy wartościowe treści w sześciu kluczowych obszarach: językach obcych, edukacji, karierze i biznesie, rozwoju osobistym, podróżach i kulturze oraz poradach praktycznych. Nasze motto „Rozbrzmiewamy w wielu językach” odzwierciedla naszą misję tworzenia przestrzeni, gdzie wiedza i rozwój spotykają się z międzykulturowym dialogiem.