Czy można organizować szkolenia stacjonarne w obecnych realiach? To pytanie pojawia się coraz częściej w świecie biznesu mierzącym się z dynamicznymi zmianami w podejściu do rozwoju pracowników. Już w pierwszych zdaniach należy podkreślić, że szkolenia stacjonarne mogą być organizowane, jednak ich efektywność oraz popularność znacząco spadła na rzecz nowoczesnych i elastycznych modeli kształcenia pracowników[2][4].
Aktualna rola szkoleń stacjonarnych
Współcześnie szkolenia stacjonarne są coraz rzadziej wykorzystywane w praktyce organizacyjnej. Wynika to między innymi z rozwoju technologii oraz z dużego nacisku na optymalizację procesów edukacyjnych. Kluczowe znaczenie zyskują formy nauczania, które umożliwiają elastyczne dostosowanie materiałów i trybu pracy do indywidualnych potrzeb pracowników. Z tego względu szkolenia tradycyjne ustępują miejsca rozwiązaniom takim jak szkolenia online, mikrouczenie oraz blended learning[2][4].
Pomimo możliwości realizacji szkoleń stacjonarnych, są one oceniane jako mniej efektywne niż model nowoczesny. Dłuższe sesje tradycyjne nie odpowiadają specyfice pracy współczesnych specjalistów i menedżerów. Szczególnie w sektorze IT wykazano presję na wdrożenie form dynamicznych, krótkotrwałych i nastawionych na praktykę[4].
Współczesne trendy w szkoleniach pracowniczych
Od 2025 roku widoczny jest wzrost znaczenia takich trendów jak personalizacja procesu nauczania, microlearning, blended learning oraz nacisk na dobrostan psychiczny pracowników[1][2][3]. W ramach tych koncepcji szkolenia rozwijają się, wychodząc naprzeciw potrzebie indywidualizacji oraz praktycznego wykorzystania zdobywanych umiejętności w codziennej pracy.
Adaptacyjność, gamifikacja oraz społecznościowe uczenie się, stanowią istotne części obecnych strategii rozwoju kompetencji. Model blended learning, łączący zalety szkoleń online i stacjonarnych, coraz częściej jest uznawany za najskuteczniejsze rozwiązanie. To wszystko sprawia, że szkolenia stacjonarne tracą na znaczeniu na rzecz modeli umożliwiających lepszą adaptację do zmieniających się realiów rynkowych[2][3].
Skuteczność i adaptacja – kluczowe czynniki wyboru metody szkoleniowej
W wyborze formy szkolenia najważniejsze okazują się efektywność, możliwość dostosowania do indywidualnych preferencji oraz realna użyteczność nabytych kompetencji. Pracodawcy kładą obecnie nacisk na personalizację i praktyczne wdrożenie wiedzy, ograniczając czas trwania szkoleń do optymalnych sesji trwających od 2 do 4 godzin, które zwiększają zaangażowanie uczestników[1][4].
Szkoleniom korporacyjnym towarzyszy coraz większa dbałość o aspekty dobrostanu psychicznego i emocjonalnego uczestników. Współczesne programy rozwojowe angażują, dając przestrzeń na samodzielną naukę, interakcję oraz zastosowanie nowych kompetencji w praktyce. Skuteczność formy szkolenia zależy więc od jej dopasowania do specyfiki organizacji oraz oczekiwań zatrudnionych[1][3].
Ograniczenia tradycyjnych szkoleń stacjonarnych
Choć szkolenia stacjonarne nadal mogą być organizowane, raporty branżowe wskazują, że są one postrzegane jako mniej elastyczne i gorzej odpowiadają na realne potrzeby rozwojowe współczesnych pracowników. Brakuje tu możliwości szybkiego dopasowania tematyki i harmonogramu oraz natychmiastowego stosowania wiedzy, co w praktyce przekłada się na mniejszą efektywność tradycyjnych spotkań edukacyjnych[2][4].
Jednocześnie zaobserwowano odejście od długich bloków tematycznych i jednostronnych prezentacji na rzecz krótkich, angażujących i interaktywnych form. Rosnąca popularność szkoleń online oraz blended learning wynika bezpośrednio z tych ograniczeń, oferując większą dostępność oraz skuteczniejsze wdrażanie kompetencji poprzez praktykę[4].
Podsumowanie – czy warto organizować szkolenia stacjonarne?
Organizacja szkoleń stacjonarnych jest możliwa w obecnych realiach, jednak ich rola staje się drugorzędna wobec nowoczesnych elastycznych modeli edukacyjnych. Najlepsze efekty przynoszą obecnie programy dostosowujące treści i formę do specyfiki zespołu, skupione na krótkich, zaangażowanych sesjach oraz praktycznym zastosowaniu nowych umiejętności[2][3][4].
Źródła:
- https://www.wiktortokarski.pl/jakie-szkolenia-dla-pracownikow/
- https://ris-s-pomidory.com/blog/szkolenia-korporacyjne.html
- https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/szkolenia-w-2025/
- https://blog.conlea.pl/trendy-w-szkoleniach-it-2025

Program Bell to dynamiczny portal edukacyjny, który łączy pasję do języków obcych z wszechstronnym rozwojem osobistym. Tworzymy wartościowe treści w sześciu kluczowych obszarach: językach obcych, edukacji, karierze i biznesie, rozwoju osobistym, podróżach i kulturze oraz poradach praktycznych. Nasze motto „Rozbrzmiewamy w wielu językach” odzwierciedla naszą misję tworzenia przestrzeni, gdzie wiedza i rozwój spotykają się z międzykulturowym dialogiem.