Z iloma przedmiotami mierzą się uczniowie w 1 liceum? Uczniowie pierwszej klasy liceum uczą się szerokiego katalogu przedmiotów ogólnokształcących i obowiązkowych, a od roku szkolnego 2025/2026 – także zupełnie nowych, dostosowanych do współczesnych wyzwań edukacyjnych. Ilość realizowanych przedmiotów została określona zarówno dla zakresu podstawowego, jak i – w zależności od profilu – uzupełniającego o nieobowiązkowe przedmioty wspierające rozwój różnych kompetencji.

Zakres przedmiotów obowiązkowych w 1 klasie liceum

W pierwszej klasie liceum uczniowie uczestniczą w nauce przedmiotów ogólnokształcących. Obejmują one: język polski, język obcy nowożytny, matematykę, historię, wiedzę o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości, geografię, biologię, chemię, fizykę oraz informatykę. Każdy z tych przedmiotów stanowi filar programu nauczania, kładąc podwaliny pod dalszy rozwój nauki w następnych klasach.

Jedną z kluczowych zmian, jakie pojawiły się w roku szkolnym 2025/2026, jest dodanie edukacji obywatelskiej jako nowego przedmiotu obowiązkowego. Zastąpił on poprzedni przedmiot „Historia i teraźniejszość”, a jego realizacja odbywa się zgodnie z nową podstawą programową. Skutkuje to zwiększeniem liczby przedmiotów, z jakimi uczniowie mierzą się już od pierwszej klasy.

Do stałych składników planu lekcji należy także nowa podstawa wychowania fizycznego, uwzględniająca różnorodne formy aktywności fizycznej i ćwiczenia na świeżym powietrzu. Ta modyfikacja odpowiada na potrzebę wszechstronnego rozwoju ruchowego młodzieży oraz lepsze przygotowanie ich do wyzwań sprawnościowych, również na potrzeby ewentualnej rekrutacji do służb mundurowych.

  Kto aktualnie piastuje stanowisko ministra edukacji narodowej?

W rezultacie uczniowie klasy pierwszej liceum realizują zazwyczaj kilkanaście przedmiotów edukacyjnych, z czego część stanowią nowości odpowiadające aktualnym zmianom programowym.

Edukacja obywatelska i jej zakres

Edukacja obywatelska to od roku szkolnego 2025/2026 przedmiot obowiązkowy, obejmujący trzy kluczowe elementy: wiedzę i umiejętności, działania obywatelskie oraz realizację projektu edukacyjnego. Jego wprowadzenie ma za zadanie przygotować uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, zarówno poprzez naukę teoretyczną, jak i wdrażanie faktycznych inicjatyw.

Edukacja obywatelska wymaga nie tylko przyswajania wiedzy, ale również zaangażowania w działania praktyczne oraz wykonania wspólnego projektu. Przedmiot jest oceniany i niezbędny do uzyskania promocji do następnej klasy, co podkreśla jego wagę w strukturze edukacyjnej pierwszoklasistów licealnych.

Edukacja zdrowotna: przedmiot nieobowiązkowy

Edukacja zdrowotna została wprowadzona jako nowy, nieobowiązkowy przedmiot, zastępujący wychowanie do życia w rodzinie. Uczniowie mogą z niego korzystać w zależności od profilu klasy oraz decyzji szkoły. Jego program jest szeroki i obejmuje aż 11 działów tematycznych, między innymi dotyczących zdrowia fizycznego, psychicznego, zdrowia społecznego, zasad odżywiania, aktywności fizycznej, profilaktyki uzależnień oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia.

W praktyce nie wszyscy uczniowie realizują edukację zdrowotną w pierwszej klasie liceum. Jej zakres i liczba godzin zależą od ogólnego profilu oddziału oraz ramowego planu nauczania, dlatego sumaryczna liczba przedmiotów głównych może się różnić w zależności od szkoły i wybranej ścieżki edukacyjnej.

Religia i etyka: zmniejszona liczba godzin

Religia oraz etyka to przedmioty realizowane fakultatywnie, które od roku szkolnego 2025/2026 zostały ograniczone do jednej godziny tygodniowo (wcześniej były to dwie godziny). Uczniowie, którzy decydują się na uczestnictwo w zajęciach religii lub etyki, mają je wpisane do planu lekcji, przy czym zajęcia powinny odbywać się na początku lub końcu dnia szkolnego.

  Czy biznes i zarządzanie pojawiają się już w programie drugiej klasy?

Decyzja o zmniejszeniu liczby godzin pozwala na lepsze zaplanowanie tygodniowego rozkładu zajęć i tym samym umożliwia większe zaangażowanie czasu w obowiązkowe i nowe przedmioty edukacyjne.

Zmiany w wychowaniu fizycznym

Wychowanie fizyczne zostało objęte nową podstawą programową, kładącą nacisk na wszechstronny rozwój ruchowy. Program obejmuje urozmaicone aktywności fizyczne oraz obowiązkowe ćwiczenia na świeżym powietrzu. Uwzględnia także elementy przygotowania do rekrutacji do służb mundurowych w szkołach ponadpodstawowych.

Zmiana ta sprawia, że uczniowie w pierwszej klasie liceum mają nie tylko szerszy zakres gimnastyki i sportu, ale także możliwość rozwijania umiejętności przydatnych w przyszłości, niezależnie od wyboru dalszej ścieżki edukacji.

Ile przedmiotów obejmuje plan nauczania w 1 klasie liceum?

W standardowym planie zajęć uczniowie 1 liceum mierzą się zwykle z od 12 do nawet 15 przedmiotami. Bazowa liczba obejmuje język polski, język obcy nowożytny, matematykę, historię, wiedzę o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości, geografię, biologię, chemię, fizykę, informatykę, wychowanie fizyczne oraz – od roku szkolnego 2025/2026 – edukację obywatelską. Liczba ta może wzrosnąć, jeśli dana szkoła zdecyduje się realizować edukację zdrowotną lub gdy uczniowie uczęszczają także na religię czy etykę.

Plan nauczania dostosowany jest do profilów klas oraz aktualnych wytycznych programowych, dlatego faktyczna ilość realizowanych przedmiotów i liczba godzin lekcyjnych może się różnić między szkołami. Nowe przedmioty – edukacja obywatelska oraz edukacja zdrowotna – poszerzają wachlarz kompetencji rozwijanych w pierwszej klasie liceum, a wprowadzone zmiany zwiększają wymogi i zróżnicowanie procesu kształcenia.

  Czy dzieci z autyzmem chodzą do szkoły?

Ostateczna liczba przedmiotów realizowanych przez ucznia w pierwszej klasie liceum zależy od decyzji szkoły o wprowadzeniu przedmiotów nieobowiązkowych oraz uczestnictwa w zajęciach fakultatywnych. Niemniej katalog podstawowych przedmiotów ogólnokształcących oraz nowych (wprowadzonych w 2025/2026 roku) stanowi trzon procesu edukacyjnego i wyznacza zakres wyzwań dla uczniów.