Awans na nauczyciela dyplomowanego to kolejny szczebel w karierze pedagogicznej, który wymaga odpowiedniego przygotowania i spełnienia określonych wymagań. Ten przewodnik pomoże Ci zrozumieć, jak rozpocząć staż i skutecznie przejść przez cały proces.
Warunki rozpoczęcia stażu na nauczyciela dyplomowanego
Przed rozpoczęciem stażu na nauczyciela dyplomowanego musisz spełnić podstawowe wymagania formalne. Konieczne jest posiadanie stopnia nauczyciela mianowanego przez co najmniej rok oraz wykazanie się aktywnością zawodową w tym okresie.
Niezbędne jest również zatrudnienie w wymiarze co najmniej 1/2 etatu na stanowisku nauczyciela. Warto pamiętać, że staż można rozpocząć w dowolnym momencie roku szkolnego, jednak musi on trwać nieprzerwanie 2 lata i 9 miesięcy.
Dokumentacja potrzebna do rozpoczęcia stażu
Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku do dyrektora placówki o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Dokument ten należy złożyć w formie pisemnej, zawierając w nim podstawowe informacje o swoim doświadczeniu zawodowym.
Do wniosku warto dołączyć wstępny plan rozwoju zawodowego, który będzie zawierał cele i sposoby ich realizacji podczas stażu. Dyrektor ma 30 dni na zatwierdzenie planu lub zgłoszenie uwag do wprowadzenia zmian.
Plan rozwoju zawodowego – kluczowe elementy
Plan rozwoju zawodowego powinien być konkretny i realny do wykonania. Należy uwzględnić w nim:
– działania związane z realizacją zadań dydaktycznych
– formy doskonalenia zawodowego
– sposób wykorzystania nabytej wiedzy w pracy z uczniami
– harmonogram realizacji poszczególnych zadań
Pamiętaj o systematycznym dokumentowaniu wszystkich podejmowanych działań – będą one podstawą do sporządzenia sprawozdania z realizacji stażu.
Zadania w trakcie stażu
Podczas stażu na nauczyciela dyplomowanego należy skupić się na:
– pogłębianiu wiedzy i umiejętności zawodowych
– realizacji zadań wykraczających poza podstawowe obowiązki
– dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
– współpracy z organami szkoły i środowiskiem lokalnym
Warto systematycznie gromadzić dokumentację potwierdzającą realizację zaplanowanych działań. Może to być w formie zaświadczeń, scenariuszy zajęć czy projektów edukacyjnych.
Rola opiekuna stażu
Nauczyciel odbywający staż współpracuje z opiekunem stażu, którego wyznacza dyrektor placówki. Opiekun wspiera stażystę poprzez:
– konsultacje merytoryczne
– obserwację zajęć
– pomoc w realizacji planu rozwoju
– udzielanie informacji zwrotnej
Regularne spotkania z opiekunem pozwalają na bieżąco monitorować postępy i wprowadzać niezbędne korekty w realizacji planu rozwoju.
Zakończenie stażu i kolejne kroki
Po zakończeniu stażu na nauczyciela dyplomowanego należy:
1. Przygotować sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
2. Złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
3. Przygotować dokumentację potwierdzającą spełnienie wymagań
4. Przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej przed komisją
Warto zadbać o staranne przygotowanie dokumentacji i systematyczne gromadzenie materiałów już od początku stażu.

Program Bell to dynamiczny portal edukacyjny, który łączy pasję do języków obcych z wszechstronnym rozwojem osobistym. Tworzymy wartościowe treści w sześciu kluczowych obszarach: językach obcych, edukacji, karierze i biznesie, rozwoju osobistym, podróżach i kulturze oraz poradach praktycznych. Nasze motto „Rozbrzmiewamy w wielu językach” odzwierciedla naszą misję tworzenia przestrzeni, gdzie wiedza i rozwój spotykają się z międzykulturowym dialogiem.