System oceniania w Wielkiej Brytanii znacząco różni się od tego znanego w Polsce. Oceny w angielskich szkołach mają swoją specyfikę, która może wydawać się skomplikowana dla osób z zewnątrz. Przyjrzyjmy się dokładnie, jak wygląda system oceniania w angielskim systemie edukacji.

Podstawowy system oceniania w szkołach podstawowych

W angielskich szkołach podstawowych stosuje się dość prosty system oceniania. Uczniowie szkół podstawowych w Anglii otrzymują oceny opisowe oraz literowe. Nauczyciele skupiają się głównie na postępach dziecka i jego indywidualnym rozwoju.

System ten opiera się na trzech głównych poziomach:
– Working towards expected standard (poniżej oczekiwań)
– Working at expected standard (zgodnie z oczekiwaniami)
– Working at greater depth (powyżej oczekiwań)

System ocen w szkołach średnich

Oceny w angielskich szkołach średnich opierają się na systemie literowym, który został zmodyfikowany w ostatnich latach. Obecnie stosuje się skalę od 9 do 1, gdzie 9 jest najwyższą możliwą oceną.

Ocena 4 jest uznawana za próg zaliczenia, odpowiadający dawnemu „C”. Warto zaznaczyć, że oceny 8 i 9 odpowiadają dawnemu „A*”, co pokazuje większe zróżnicowanie na najwyższych poziomach.

Ocenianie podczas egzaminów GCSE

System oceniania GCSE jest kluczowym elementem brytyjskiej edukacji. Egzaminy te są odpowiednikiem polskiego egzaminu ósmoklasisty, jednak odbywają się dwa lata później.

  Jak długo uczniowie w Norwegii spędzają czas na lekcjach?

Oceny z GCSE mają szczególne znaczenie, ponieważ:
– Decydują o możliwości kontynuowania nauki
– Są sprawdzane przez przyszłych pracodawców
– Wpływają na wybór kierunku dalszej edukacji

System ocen na poziomie A-level

Oceny A-level stosowane są w ostatnich dwóch latach edukacji przed uniwersytetem. System ten wykorzystuje literową skalę od A* do E, gdzie:
– A* to najwyższa możliwa ocena
– E to najniższa ocena zaliczająca
– U oznacza niezaliczenie (unclassified)

Specyfika oceniania w szkołach prywatnych

System oceniania w brytyjskich szkołach prywatnych może nieznacznie różnić się od państwowego. Szkoły te często stosują dodatkowe metody ewaluacji i bardziej szczegółowe skale ocen. Kładą również większy nacisk na oceny opisowe i indywidualny postęp ucznia.

Niezależnie od rodzaju szkoły, brytyjski system oceniania charakteryzuje się:
– Jasnymi kryteriami
– Transparentnością
– Naciskiem na postęp ucznia
– Regularnymi ewaluacjami